Amikor lakásbiztosítást kötünk, akkor leginkább arra figyelünk, hogy mit ad nekünk a biztosítás, milyen károk esetén mekkora kártérítésre számíthatunk, illetve hogy ezért mennyit kell majd évente, negyedévente, esetleg havonta fizetnünk. Arra már jóval kisebb figyelmet fordítunk, hogy mik lesznek a mi feladataink ahhoz, hogy a biztosítás valóban éljen, és fizessen is. Persze lehetne legyinteni, hogy fizetnünk kell a havi díjakat, és kész, ám a szerződés, és az úgynevezett apró betűs rész jóval vastagabb annál, minthogy csak ennyi szerepeljen benne.
A feladatink közé tartozik ugyanis, hogy megfelelő zár kerüljön fel az ajtóra, olyan, amit a biztosító előír. Ezek a zárak védelemmel állátott zárak, a márka nincs ugyan meghatározva, az viszont igen, hogy milyen tanúsítvánnyal kell rendelkeznie a zárnak, hogy a biztosító elfogadja. A MABISZ útmutatóban van egy betörésre és lopásra vonatkozó rész, ahol a pontos leírást találhatjuk. Itt kifejtik, hogy milyen zártípusból milyen fajta fogadható el, és a zárnak milyen védelemmel kell rendelkeznie, esetleg hány zár az elfogadható.
Mi történik, ha nem megfelelő zár van az ajtón a biztosító szerint?
Ha ezeket az információkat nem olvassuk el, akkor bizony könnyen pórul járhatunk. Egyrészt a biztosító által elvárt zárak védelemmel ellátott zárak, vagyis kisebb az esély, hogy betörés áldozatai leszünk. Ez persze nem véletlen, hiszen a biztosító érdekes is az, hogy ne keletkezzen kár, ahogyan a mi érdekünk is ez lenne, mert bár kapunk kártérítést, ha van biztosításunk, ugyanakkor mentálisan és anyagilag is megterhelő átélni egy betörést. Ugyan a drága zárak is feltörhetőek, de a betörők inkább a silányabb, könnyebben nyitható zárakat keresik, mert egy védelemmel ellátott zárat több idő és nagyobb zaj kinyitni.
Másrészt, ha nem megfelelő zár kerül fel az ajtónkra, akkor a biztosító nem fog fizetni, még akkor sem, ha rendesen fizetjük a havi díjakat. A feltételeknek maradéktalanul meg kell felelnünk, hogy éljen a biztosítás, ebbe pedig a zárak is beletartoznak.